Första 12 veckorna 

Tänkte jag skulle sammanfatta hur jag mådde första 12 veckorna.

Jag hade förberett mig på det värsta med illamående då jag i första graviditeten mådde pyton och bara kunde äta kanelbullar i början.

Dagen för mens närmade sig och jag kände lite värk i brösten, men inte mer än jag brukar känna innan mens. Behövde kissa riktigt ofta men annars var allt som vanligt.

Jag hoppades och hoppades verkligen att det skulle ha tagit sig igen efter missfallet, men kände också att hur kan vi ha haft sådan tur.

Plussade som sagt på bim+4 och kände fortfarande inget i kroppen mer än att brösten ömmade mera. 

I vecka 6 började jag få en trötthet som heter duga. Jag är bra på att sova i vanliga fall, men nu vart jag extrem! Kunde lätt plöja 16-18 timmar per dygn. 

Vissa maträtter jag lagade gjorde så jag började må illa, samma med mitt hembakade bröd. Doften då det var i ugnen var hemsk! Men kunde äta allt och mådde fortfarande toppen!

Jag vart mer känslig och började gråta för småsaker och vart även arg mycket. Gråter för småsaker gör jag dock fortfarande. 

Såhär underbart fortsatte det! Brösten slutade ömma, illamåendet la sig mer och mer och tröttheten återhämtade sig lite. V 12 kom med stormsteg och jag insåg att det som alla pratat om var så jobbigt hade jag klarat av galant! Denna gång var underbar! 

Det jag mins mest från dessa veckor var att jag vart rastlös. Jag kunde inte sitta still utan all vaken tid städade jag eller lagade mat. Såg till att alltid ha något att göra, annars somnade jag! Är Glad att min sambo lät mig sova så mycket som jag behövde. 

Tyckte också att julbordet var jobbigt. Efter att ha lagat all mat så fick jag knappt i mig något. Och jag älskar julmat!

Så 12 snabba veckor utan att må så konstigt! 

Författare: Dema

Mamma, bonusmamma, sambo, husägare, gravid.

Kommentera

