Syskonen ska vara syskon inte hjälpredor!

Jag har funderat på en sak som vi får höra väldigt ofta då vi bara har större barn hemma. Och det är att vi kommer få hjälp av dom. När tex jag pratade med en väninna om att det känns skrämmande att börja om med allt igen så kom kommentaren ” men du kommer ju få mycket hjälp av dom stora barnen.” Har hört det säkert 5-10 gånger nu på slutet och blir faktiskt arg.

Jag kommer ALDRIG be någon av våra barn att hämta något, vakta, göra si eller så. Vill barnen göra saker så självklart att dom får det. Som att hålla, mata, klä på, leka m.m. Men aldrig att jag kommer be dom. Frivillig ”hjälp” är alltså en annan sak.
Berättade om mina tankar för en annan mamma med många barn och hon menade på vänta du bara, du kommer be om saker och hjälp. Men jag sätter ner foten! Jag har klarat två barn förut utan att ha någon som hämtade saker, vaktade eller matade. När vi vart en stor familj och barnen var små klarade jag endå av saker utan hjälp. Jag tycker barn ska få vara barn och inte små mammor och pappor som känner att dom har ansvar för syskon.

Jag har sett så många skräckexempel på hur stora syskon blir mer en mamma/pappa än ett syskon. Hur det bara körs över utan att barnen vet något annat.

Jag har sambon med på samma noter om detta och jag står för min sak. Det är vi som är Föräldrar! Barnen är barn så kort stund i dagens Sverige och den stunden ska dom få njuta av!

Hur ser du på hjälp från syskon?

Författare: Dema

Mamma, bonusmamma, sambo, husägare, gravid.

Kommentera

