Största skillnaden på graviditeterna 20 vs 30 år

Visst nu har jag inte kommit jättelångt i min graviditet så allt kan fortfarande hända och förändras. Men jag märker några stora skillnader på mig hur jag uppfattar graviditeten och allt runtomkring. 

Vid min första graviditet tog jag för givet att allt skulle gå bra. Från plusset tills hon var ute var bara en resväg. Ut skulle det komma ett friskt barn 9 månader senare. Så enkelt var det. Nu har jag mer insikt. Första veckorna oroade jag mig för missfall och jag tar inget för givet än idag. 

Vid min första gravidit ville jag att allt skulle gå fort! Jag ville ha mage fort, allt skulle fixas nu, tiden skulle gå fort. Sparkar skulle komma tidigt, symtom likaså. Allt var bara nu, nu, nu! Och det viktigaste magen skulle bli enorm! Nu är jag glad sålänge magen håller sig mindre, sålänge symtomen är borta, sålänge jag kan sova hela nätter utan halsbränna. Lite bättre att inte stressa alla saker färdiga direkt. Men är fortfarande tidig!

Njutning! Vid min första graviditet njöt jag inte! Jag väntade bara på nästa vecka, nästa steg, nästa bm besök. Det var aldrig att man stannade upp i nuet och såg den dagen jag var på just nu. Visst denna gång har jag nedräkningar, små delmål. Men jag lever i nuet och inte bara i det som ska hända om 3 veckor hos bm.

Vid min första graviditet kretsade allt kring mig. Jag, jag, jag. Nu vet jag att vardagen behöver flyta på! Det kan inte bara vara jag, jag jag!

Hade kunnat fortsätta i timmar! Frågan är har detta att göra med att jag blivit äldre eller märker jag bara mer saker nu?

Författare: Dema

Mamma, bonusmamma, sambo, husägare, gravid.

Kommentera

