Vikt och graviditet. 

Jag har ett jobbigt förhållande till vikten. Jag är en riktig jojobantare. Det är inget jag trivs med, och skäms över det.

När jag vart gravid med min första vägde jag 57 kilo till mina 175 cm. Jag försökte i perioder gå upp då men det gick inte. Men när jag vart gravid lyckades jag gå upp 20 kilo under graviditeten. Jag började även leva väldigt osunt med mat, godis och sådant. När jag hade fött  fortsatte jag att leva osunt och när jag vart gravid för andra gången 2 år senare vägde jag fortfarande 75 kilo 😦 

Jag tycker att man borde vakna upp då men de fortsatte bara. Slutade med att jag vägde 106 kilo som höggravid.

Efter ett år bestämde jag mig för att ta tag i det. Jag började ändra en hel del och började gå ner i vikt. Gick ner ganska fort till 70 och där stod jag still tills jag började jobba. Då kom jag ner till 63 kilo och där låg jag riktigt länge. 

Sedan bytte jag jobb och började äta igen och sluta bry mig. Gick åter igen upp till 75. Bytte därefter jobb igen och i 2 år låg jag då o pendlade runt 67-70. Helt perfekt enligt mig! Trivdes riktigt bra med min kropp och hur jag mådde:) Jobb 1 och 3 var jobb som jag rörde mig på hela dagarna.

Sen hände det igen. Jag gick in i väggen i maj ifjol. Då släppte jag automatiskt mycket och så även vikten. Så på 6 månader lyckades jag gå upp 13 kilo igen utan att jag ens tänkte på det. Sedan vart jag gravid.

Vikten på hälsosamtal hos bm var 82,5 kilo….. Då fick jag panik. 

Sedan dess har jag lagt om min kost. Börjat äta hälsosamare, tagit bort allt vad flytande socker heter. Äter mycket frukt och grönt och har lite koll på kalorier. Jag måste ha koll på vad jag stoppar i mig.

Jag hade på senaste bm besöket gått upp till 83,5 kilo. Alltså ett kilo på 17 veckor.

Jag väger mig mycket hemma för att hålla koll. Och såfort jag får en topp så börjar jag tänka mig för lite igen. Oftast är de när jag ätit mycke godis och glass. Och jag vet att det inte är sunt! Man ska inte banta som gravid och ibland känns det som jag tänker för mycket på maten.

Jag vet att detta är ett problem för mig och något jag kommer få jobba med livet ut. Jag måste hitta en hållbar livstil och det är något jag kommer göra när denna graviditet är över.  Jag har börjar tjuvstarta redan nu med sockret, men har en lång väg kvar.

Mitt mål är att jag ska hitta en livstil som jag klarar av att leva med livet ut. Sluta med detta jojande.

Tro bara inte att jag inte äter för det kan jag lova er. Jag äter MASSA mat, det är därför de skiter sig då ja äter massor mellan målen också

 

 

Författare: Dema

Mamma, bonusmamma, sambo, husägare, gravid.

2 thoughts on “Vikt och graviditet. ”

  1. Vad härligt det låter med en promenad! Jag längtar verkligen tills jag kan gå igen:-) det är bra när man hittar sitt sett. Jag älskar också morgonpromenader med musik/podd i öronen:)

    Gilla

Kommentera

