Inför förlossningen 

I helgen har vi pratat mycket om förlossningen. Jag har fortfarande riktigt svårt att se att jag ska föda ett barn till så är glad att vi pratar mycket om det hemma.

Denna gång var det inte just den aktiva delen på förlossningen som var i fokus utan tiden hemma när värkarna nyss har börjat och man börjar känna att något är på gång kanske. Den tiden jag helst vill ha på sjukhuset.

I mitt huvud så är det något jag går igenom själv ett tag och sedan åker in tidigt för bedövning eller en igångsättning direkt. Men så är inte min sambos plan och det är där jag måste släppa att det är faktiskt en ny förlossning med en ny man. En man som vill ge sitt stöd, vara med och vara aktiv. En man som jag dessutom litar på riktigt mycket.

Där har jag insett med bokens hjälp att jag är livrädd att föda pga att jag inte haft någon stöttning genom mina förlossningar. Jag har fött två barn själv även fast någon varit i rummet. Denna gången kommer vi vara två om det!

Så nu försöker jag intala mig själv och få riktiga bilder i huvudet hur jag vattnar blommor i växthuset mellan värkar, hur vi ser någon serie, duschar, packar sista i väskan, donar på här hemma TILLSAMMANS och inte jag ensam!
 

Jag försöker bli sams med tanken så mycket som möjligt. Ju mer jag vet innan Aurorasamtalet desto mer kommer det samtalet att ge mig/oss.

Författare: Dema

Mamma, bonusmamma, sambo, husägare, gravid.

2 thoughts on “Inför förlossningen ”

Kommentera

