Amma eller inte amma?

Jag har funderat i flera år hur jag ska göra med detta. Mitt första barn ammade jag i 6 veckor och pumpade sedan 2 till. Sedan gav jag upp. Mitt andra barn ammade jag i 6 veckor också innan jag gav upp. 

Jag hade problem första gången med att jag hade för mycke mjölk! Det bara sprutade och hade sig. Jag ammade alltid länge varje gång, och det bröstet som ej ammade bara sprutar medans och jag fick hålla på med uppsamlare och grejer. Jag kunde få ihop 70-100 ml mjölk ur det bröstet som ej ammande och det var bara uppsamlat ej utpumpad. Jag var ung när jag fick min första och älskade att vara på stan, fika, bada och sådant och allt detta kladd knäckte mig. Jag orkade inte hålla på längre.

Jag mins inte att jag hade nå hemska smärtor eller något sådant.

När nr 2 kom hade jag bestämt mig för att inte amma. Det stod i mitt förlossningsbrev, jag hade med mig flaskor och ersättning och skulle ta tabletter som fick mjölken att sina. Allt var färdigt, förberett och klart MEN när jag fick upp bebisen efter förlossningen och den sökte sig till mitt bröst som bara sprutade så kunde jag inte låta bli. Jag ville ge det en chans.

Efter 6 veckor med smärta och kladd gav jag åter igen upp. Jag orkade inte mer då. Ville inte ge mat, sov knappt, sölade överallt och hade stora också. Samt min livstil med att man inte är hemma.

Nu har jag bestämt mig för att amma. Jag har sagt ifrån mig allt annat för att försöka få det att verkligen funka. Det får vara kladdigt och göra ont, jag tänker endå mest vara hemma! Jag hoppas att jag även denna gång får mjölk så det räcker. Kollar man på hur det är redan så bådar det gott:)

På vägningen när barnet ska ha gått ner lite efter förlossningen har dom alltid blivit förvånad för ingen av mina har gjort det nämligen. Vågen har gått rakt upp från första stund. Det tror jag är för att jag får mjölken så tidigt och så mycket redan då. 

Denna gång vill jag verkligen och jag hoppas jag lyckas! Jag kommer inte använda nappar eller flaskor i början för att inte förstöra något

 Vill upplevs det som många beskriver som så underbart och härligt! Inte bara känna ångest inför det! 

Författare: Dema

Mamma, bonusmamma, sambo, husägare, gravid.

2 thoughts on “Amma eller inte amma?”

  1. Som jag känner igen mig. Jag hade mjölk med sonen, men däremot fick jag sår och en bröstvårta som gick sönder så jag kunde lyfta den från kroppen. Den hängde på en liten tråd ungefär. Jag är lite imponerad över att den finns kvar överhuvudtaget denna gång. Hade inga problem med viktuppgång för sonen, men eftersom bröstvårtan blev så där så fick jag lov att pumpa därifrån och sen fick jag mjölkstockning i det bröstet och så fanns det ingen mjölk där sen. Så ammade från ett bröst i 6 månader. Om jag skulle få barn idag hade saker varit annorlunda dock, för idag vet jag mer. Har mer kunskap, det hade jag inte alls då. Vi fick se en film om amning på BVC och det var allt, jag kände sorg i flera år efteråt att amningen aldrig blev bra. Jag minns det som 6 månaders plåga då det gjorde ONT hela tiden. Så för 2 år sedan läste jag Marit Olanders bok Amning i vardagen och helt plötsligt förstod jag mer varför det blev som det blev. Jag blev efter den boken medlem i amningshjälpen också. Brukar rekommendera vänner den boken, både såna som vill amma eller inte ammat/vill amma. Den är bra, fint skriven med bra kunskap :).

    Gilla

    1. Då ska ja ta och läsa den boken! Jag önskar ockdå jag hade haft mer kunskap då. Tycker man får så lite kunskap om förlossningen, tiden efter och amningen innan man får barn. Ska man veta något får man ta reda på allt själv. Grymt av dig att amma på ett bröst så länge! Och läskigt med vårtan:( jag hoppas jag kan få en bra amning nu med bra minnen!

      Gilla

Kommentera

