När man vaknar och allt är svart.

Det är så tabu att prata om, att känna och att Vara. För knappt ett år sedan vaknade jag upp till ett mörker. Min kropp lydde inte, min Hjärna ville inte fungera och allt bara skrek. Jag kunde inte vara i en vardag och sköta den längre. Bara att gå och kolla posten eller hämta barnen på fritids blev en kamp. Att gå till jobbet var inte ens att tänka på. 

Jag vart sjukskriven, började må bättre och klarade mer och mer saker själv igen. Så jag skulle pröva jobba. Dagarna kom närmare och ångesten kom tillbaka. Då bestämde vi att jag skulle säga upp mig.

Jag har hela graviditeten känt hur detta ligger och gror. Men inte så det har blossat upp förens förra veckan.

Förra veckan vaknade jag åter upp i ett mörker. Jag grät mest hela veckan och kände mig värdelös. Hur ska jag kunna bli mamma igen då jag inte ens orkar må bra? 

Jag kände dock direkt mörkret kom att jag måste göra något. Jag ringde direkt till min samtalskontakt som jag hade förut och fick komma samma dag.

Nu har vi träffats 3 gånger på drygt en vecka och ska dit på fredag igen. Det känns skönt att direkt få sätta fingrar på hur jag känner, varför jag känner såhär och hur vi ska ändra på det. Jag vet att det är mycket hormoner i min kropp som ställer till en hel del nu! Men jag kommer komma starkare ur detta.

Hon jag pratar med vill dock att vi har full fokus nu, hon kommer inte släppa mig förens efter förlossningen då jag enligt statistik har enklare att hamna i en depression efter förlossningen. 

Jag är glad att jag denna gång förstod vad som hände. Att det inte är mig det är fel på utan att det blir såhär ibland. Att det är en sjukdom. Jag är inte onormal.

 

Författare: Dema

Mamma, bonusmamma, sambo, husägare, gravid.

1 thought on “När man vaknar och allt är svart.”

Kommentera

