Socker, socker, socker

Vart man än tittar idag ser man socker. Jag har inte varit duktig med mina barn när dom var små. Det tänker jag erkänna!  Det var utemat, godis, dricka, chips ja allt som vi åt. Min sambo har varit lite hårdare men sin barn men endå inte noll.

Idag är våra barn lite större, runt ca 10 år. Och nu är vi hårdare utan att det märks.

Vi har aldrig dricka eller saft hemma, jag vet att så har det alltid varit. Eller jag ljuger ibland köper jag festis för att ha med på utflykter. 

Vi äter inte sötade yoghurtar, flingor, köpt bröd eller oboy heller.

Chips kan vi lyxa med vissa fredagar och godis får dom på lördagar, dock inga mängder.

Det sockret dom får i sig är dels det som är tillsatt i halvfabrikat. (jag lagar dock 90%av maten från grunden) det naturliga i frukter och i ketchup och sylt.

Jag har märkt en stor skillnad på barnen sedan jag gjorde dom små förändringarna och det är att dom orkar skolan bättre, vi har mindre bråk hemma och alla är stabilare i humöret. 

Den bebisen som kommer ut kommer jag vara hård med från start. Jag vill inte fylla en sådan liten kropp med socker igen, utan låta den få utvecklas och ha energi utan att något stör!

Självklart kan vi gå ut o äta ibland, vi kan unna oss plättar med socker till frukost för att lyxa. För barnen har detta blivit en vardag. En vardag som är helt naturlig.

Hur mycket socker äter ni hemma?:)

Författare: Dema

Mamma, bonusmamma, sambo, husägare, gravid.

2 thoughts on “Socker, socker, socker”

    1. Jag tror det är bra att hålla sig där om det går:) jag önskar att jag kunde ha dricka hemma för att bjuda på. Men då dricker jag upp dom:(

      Gilla

Kommentera

