Trygghet inför förlossningen.

Jag har tänkt mycke idag på att jag känner att jag har en väldig tur som bor där jag bor. Jag känner en enorm trygghet till mvc och förlossningsvården här, och den känslan märker jag att den inte är vanlig i Sverige idag.

Varje gång jag är hos min barnmorska känner jag mig sedd och hörd. Hon är lite virrig och ibland missförstår vi varandra men det löser sig alltid. Jag känner alltid hur hon är påläst om mig, kommer ihåg saker, hon ser mig och accepterar saker jag har svårt med. När jag klev in dit i november fanns det inte på kartan att någon skulle få ta blodprov på mig utan emla. Det hade inte hänt på 11 år! Nu har hon tagit blodprov 2 gånger på mig utan emla! Det är alltid lugnt och still och alla besök bokas till 60 minuter så man ska hinna det man vill och behöver.

När jag var hos aurora så kände jag samma sak. Det var okej för mig att känna som jag kände! Hon lyssnade på mig utan att dömma, berättade saker som jag hade problem med och hon höll tom med på mycke! Jag fick en riktigt bra rundvandring utan stress och verkligen kolla igenom alla utrymmen och känna in luften. Jag har fått läsa sammanfattningen hon skrev efter besöket sist jag var hos min bm, som nu finns inför förlossningen och jag började gråta. Hon hade fångat alla mina rädslor och känslor och fått ner dom i ord! Att vissa saker är mycke viktiga för mig.

Sedan i söndags då det var en tur igen så växte bara min tillit ännu mera! När jag ringde tog dom mig på allvar, när jag kom dit tog hon sig verkligen tid att förklara och berätta. Läkaren som var där förklarade och visade på vulskärmen allt hon kollade efter och hur bra allt såg ut. När vi var ute och gick i korridoren förklarade hon rutiner och visade bebistavlan. 

När ctg skulle sättas och bebisen strulade lite så förklarade hon hela tiden vad allt betydde, siffror, ljud, staplar och satt kvar med oss för att verkligen se så bebisen lugnade sig och mina sammandragningar. 

Nu vet jag att jag kommer föda barn under semestertider men jag är inte orolig för att bli ignorerad eller bortglömd. Jag är inte orolig att inte bli tagen på allvar. För mig är det viktiga stenar.

Jag känner mig trygg inför min förlossning! Jag vet att dom kommer se mig och lyssna på vad jag vill. Jag ser fram emot mina sista besök hos barnmorskan och få känna lugnet och känna att min graviditet är unik. För den är unik och speciell precis som alla andras!

Jag önskar fler kunde få känna såhär!

 

Författare: Dema

Mamma, bonusmamma, sambo, husägare, gravid.

2 thoughts on “Trygghet inför förlossningen.”

Kommentera

